10 nejčastějších chyb při tvorbě reels. Děláte je taky?

Musím zveřejňovat reelska každý den? Potřebuji mít miliony zhlédnutí? Jak správně zveřejňovat reels, abych zachoval co nejvyšší kvalitu videí?

S podobnými dotazy se setkáváme poměrně často a proto jsme se rozhodli vytvořit článek, ve kterém se zaměříme na 10 nejčastějších chyb při tvorbě reels. Vyvarujte se těmto chybám a posuňte se v tvorbě o několik úrovní dopředu:


1. Používají selfie kameru

Spoustu lidí natáčí na selfie kameru svého telefonu. Nicméně ta má výrazně nižší kvalitu než zadní kamery. Zároveň čím novější telefon je, tím je zpravidla více zadních kamer a více ohniskových vzdáleností k použití.

2. Nedívají se do objektivu

Začátečníci mají tendenci sledovat sami sebe na výklopném displeji foťáku. To může působit neosobně a snižuje to zapojení diváka. Dnes existují nástroje jako Captions, které pomocí AI funkcí dokážou směr pohledu automaticky upravit, nicméně vždycky bude lepší a přirozenější koukat přímo do objektivu.

3. Neřeší kompozici a volné místo pro titulky a ilustrace

Často nechávají v záběru příliš volného místa nad hlavou a nepřemýšlejí dopředu, kam v postprodukci umístí různé ilustrace, animace nebo titulky. Vždy je dobré mít +- kompozici videa dopředu rozmyšlenou a tomu přizpůsobit svoji pozici v rámci videa a samotné přiblížení.

4. Špatně pracují se světlem

Typickou chybou je špatné nasvícení. Správně nastavené světlo pomůže projasnit obličej a odpíchnout osobu od pozadí. V tomto případě platí vždy jasně daná pravidla a osvědčené techniky. Podrobně to rozebíráme v komunitě SOCIAL TVŮRCI, kde tomu věnujeme celou kapitolu u kurzu Reels jako profík. V rámci kurzu procházíme správné nastavení na praktických příkladech a výsledné efekty světla jsou zde krásně vidět.

5. Přehánějí to s efekty a střihy

Zejména v začátcích je vždy lepší se držet pravidla "Méně znamená více." Příliš velké množství efektů a přechodů bude působit rušivě a reelsko nepředá hodnotu tak, jak by mohlo. Zejména u prodejních a informativních videí se video mine s hlavním účinkem - nedojde k finální akci ze strany uživatele, protože jeho pozornost bude upřena na jiné / nepodstatné prvky videa.

6. Cítí se frustrovaně, když to nevyjde napoprvé

Cílem není reel natočit na první pokus. Naopak doporučujeme mít vždy několik pokusů. I s klienty pracujeme tak, aby každou pasáž řekli hned několikrát a následně vybereme v postprodukci tu nejlepší verzi.

7. Ignorují nežádoucí předměty v pozadí

Často zůstávají v záběru předměty, které tam být nemusí a ruší divákovu pozornost. Pozadí by mělo být vždy co nejjednoduší.

8. Honí se za miliony zhlédnutí

Viralita neznamená úspěch. Pokud je cílem budování značky nebo prodej, tak je mnohem důležitější kvalita publika. Nerelevantní sledující si od vás ale nic nekoupí.

9. Snaží se hacknout algoritmus a ignorují potřeby cílové skupiny

Chápeme, samozvaní odborníci na Instagram rostou jako houby po dešti. A každý z nich bude mít zaručený způsob, jak obejít algoritmy. My doporučujeme se místo toho zaměřit na klíčové otázky: "Proč by měl divák dokoukat video do konce? Co mu přinese?" Pochopení potřeb v potenciálního zákazníka, to je oč tu běží.

10. Tvoří obsah jen proto, aby měli obsah

Ten nadpis zní sice zvláštně, ale je to tak. Spoustu tvůrců si myslí, že musí zveřejňovat obsah každý den. Tím ale vytváří obsah příliš na sílu a často to nemá žádnou hodnotu - kvantita převáží nad kvalitou. Doporučujeme si stanovit realistický plán, zaměřit se na kvalitu obsahu, otestovat více formátů a následně si vše zpětně analyzovat. Pokračovat v tom co funguje, budovat si návyk a v budoucnu klidně přidávat vyšší množství příspěvků. Klíčem je ale konzistence a pravidelnost.

Tvorba reels je systematická zálěžitost. V komunitě SOCIAL TVŮRCI najdete ucelený kurz, kde vás vše krok za krokem naučíme a ukážeme naše vyzkoušené metody. Navíc tam najdete i komplexní kurzy na Facebook, Instagram, TikTok nebo tvorbu grafiky na sociální sítě a další tématické tréninky. Vše v jednom členství a s aktivní podporou.